حضور ملا در میان بختیاری ها و احترام به او:
مسئله ی حضورملا و روحانی در میان سرزمین بختیاری نیز ازمباحث مورد اختلاف میان سفر نامه های بیگانگان می باشد.لایارد و بیشوپ که در اکثر موارد اعتقاد بختیاری ها به مبانی و مسائل مذهبی را صحه می گذارند، حضور ملا را در بیـن بختیـاری به کرات گوشزد می نمایند. بنـا به عقیــده لایـارد اغلب استخــاره ها با قـرآن توسط مــلا صورت می گرفت. لایارد در جای دیگری از سفر نامه اش به هنگام گفتگویش با محمد تقی خان درباره ی علوم و اختراعات جدید، در خصوص نقش ملا می نویسد«…در بعضی موارد که گفته های من با احکام و روایات قرآن مغایرت داشت، خان دستور می داد تا ملا با ذکر دلیل و برهان گفته های مرا انکار نماید، ولی ملا فقط با نقل آیاتی از کتاب مقدس مطالبی در رد گفته های من اظهار می کرد.» بیشوپ نیزوجود وحضور ملاها را درمیان بختیاری ها تأیید کرده و از رسالت آنها در اموری چون سرپرستی و تلاوت قرآن خبر می دهد. کرزن نیز حضور ملا را در دهکده های بختیاری پذیرفته اما آنها را بسیار کم سواد پنداشته است. مکبن روز نیز که اغلب پیوند بختیاری ها با مذهب اسلام را در بوته ی تردید قرار می دهد، تعداد ملا ها را در میان ایل بختیاری اندک دانسته و می گوید:«ملا و روحانی در بختیاری کمتر به چشم می خورد و اگر هم باشد چندان اختیاری ندارد.» وی همچنین در یک مورد نیز به حضور فعال ملا در مراسم نامگذاری کودک اشاره می کند
دیدگاهتان را بنویسید